PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATERI MENGHARGAI PENINGGALAN SEJARAH MENGGUNAKAN STRATEGI KWL SISWA KELAS IV MI AL – YASRIYAH

  • Nor Ainah MI Al-Masriyah
Keywords: Learning Outcomes, KWL Strategy (Know, Want to know, Learner)

Abstract

This study entitled: "Improving Learning Outcomes in Appreciating Historical Heritage Using the KWL Strategy for Grade IV MI AL - Yasriyah Students". The purpose of this research is to improve the learning outcomes of Appreciating Historical Heritage Using the KWL Strategy for Class IV MI AL - Yasriyah students.

The method used in this research is Action Research which consists of 2 (two) cycles, and each cycle consists of: Planning, Implementation, Observation, and reflection.

Based on the results of action research that the KWL Strategy (Know, Want to know, Learner) can Improve Learning Outcomes in Appreciating Historical Heritage Materials for Class IV MI AL - Yasriyah students. Furthermore, the researcher recommends: (1) Teachers who have the same difficulties can apply the KWL (Know, Want to know, Learner) strategy to improve learning outcomes. (2) In order to get maximum results, it is hoped that teachers will make more interesting and varied KWL (Know, Want to know, Learner) strategies.

References

Agus Milu Susetyo, dkk. 2022. Inovasi Pembelajaran Abad 21. Jember: UM Jember Press.
Ahmadi, Abu. 1997.Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia
Arikunto, Suharsimi. 2012. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
_______________. 2003. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung:PT Remaja Rosda Karya
Depdiknas. 2003.UU RI No.20 Tahun 2003 tentang sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas
___________. 2011. Paikem Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif dan Menyenangkan. Jakarta: Kemdiknas
Herlinyanto. 2015. Membaca Pemahaman Dengan Strategi KWL Pemahaman Dan Minat Membaca. Yogyakarta: Deepublish.
Ibrahim, M. 2005. Pembelajaran Kooperatif. UNESA: University Press.
Katindo, Y. R. 2022. Peningkatan Hasil Belajar Sastra Menggunakan Model Complete Sentence Siswa Kelas IX c SMPN 2 Sopai. DEIKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2(4)
Kemdiknas.2011. Membimbing Guru dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kemdiknas
Ngalim, Purwanto. 2008. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung:PT Remaja Rosda Karya
Oktiani, I. 2017. Kreativitas guru dalam meningkatkan motivasi belajar peserta.
Sri Susilawati. 2022. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Meniti Hidup Dengan Kemuliaan (Persaudaraan) dengan Menggunakan Model Problem Based Learning Kelas X Sman 3 Buntok, Vol. 3, No. 1 Januari. E-proceedings IAIN Palangka Raya.
Sudjana, Nana. 2012. Tujuan Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Suyatno. 2009. Pembelajaran Kooperatif Tipe Strategi Kwl (Know, Want To Know, Learner). Surakarta: Tiga Serangkai.
Published
2023-04-04
How to Cite
Ainah, N. (2023, April 4). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATERI MENGHARGAI PENINGGALAN SEJARAH MENGGUNAKAN STRATEGI KWL SISWA KELAS IV MI AL – YASRIYAH. FIKRUNA: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 4(2), 108-122. https://doi.org/https://doi.org/10.56489/fik.v4i2.114