PENINGKATAN HASIL BELAJAR MELALUI PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN FIQIH YANG EFEKTIF DI MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI 1 PASER

  • Siti Nazla STIT Ibnu Rusyd Tanah Grogot
  • Sri Wahyuni STIT Ibnu Rusyd Tanah Grogot
  • Adiyono Adiyono STIT Ibnu Rusyd Tanah Grogot
Keywords: Improvement, Application, Learning Methods, Ice Breaking

Abstract

The purpose of this study is to provide effective learning outcomes on the application of fiqh learning methods in madrasah ibtidaiyah negeri 1 paser. In learning fiqh at MIN 1 Paser, an educator applies the five methods, question and answer, demonstration, reading, drill, and games but what is often applied is the drill or practice method and the game method. The game method is usually done by educators in class.  This research also focuses on the use of game method as one of the more interesting learning approaches for students. Game methods that are usually done by educators in class can help enrich learners' learning experience and motivate them to be more active in learning. The use of ice breaking as an introductory technique before learning begins. Ice breaking helps in reducing learners' anxiety and creating a conducive learning atmosphere.

References

Adi, Soenarno. 2005. Ice breaker Permainan Atraktif-Edukatif. Yogyakarta: Andi Offset
Adiyono, A. (2020). Pasca Pandemi Covid-19 Perspektif Pendidikan Islam. Fikruna, 2(2), 56-73. https://doi.org/10.56489/fik.v2i2.20
Adiyono, A. (2021). Implementasi Pembelajaran: Peluang dan Tantangan Pembelajaran Tatap Muka Bagi Siswa Sekolah Dasar di Muara Komam. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 5017-5023. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1535
Adiyono, A., Agnia, A. S., & Maulidah, T. (2023). Strategi Manajemen Kurikulum dan Metode Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di MTs Nashirul As’ adiyah Pepara Tanah Grogot. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 124-130. https://doi.org/10.19109/elidare.v9i1.18216
Adiyono, A., Fadhilatunnisa, A., Rahmat, N. A., & Munawarroh, N. (2022). Skills of Islamic Religious Education Teachers in Class Management. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 6(1), 104-115. https://doi.org/10.35723/ajie.v6i1.229
Adiyono, A., Irvan, I., & Rusanti, R. (2022). Peran Guru Dalam Mengatasi Perilaku Bullying. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 649-658. http://dx.doi.org/10.35931/am.v6i3.1050
Adiyono, A., Umami, F., & Rahayu, A. P. (2023, May). The Application of the Team Game Tournament (TGT) Learning Model in Increasing Student Interest in Learning. In Proceeding of International Conference on Education, Society and Humanity (Vol. 1, No. 1, pp. 791-799).
Adiyono, A. (2019). Kontribusi Seleksi dan Kompensasi Terhadap Kinerja Kepala Sekolah Menengah Pertama Se-Kabupaten Paser (Doctoral dissertation, Pascasarjana).
Adiyono, A. (2020). Pendekatan Pendidikan Islam Dalam Penerapan Manajemen. FIKRUNA, 2(1), 74-90. https://doi.org/10.56489/fik.v2i1.11
Ahdar, A., & Wardana, W. (2019). Belajar dan pembelajaran: 4 pilar peningkatan kompetensi pedagogis.
Al Rashid, B. H., Sara, Y., & Adiyono, A. (2023). Implementation Of Education Management With Learning Media In Era 4.0. International Journal of Humanities, Social Sciences and Business (INJOSS), 2(1), 48-56.
Anggraini, R. (2018). PENGARUH TEKNIK PEMBELAJARANICE BREAKING TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS III MI MASYARIQUL ANWAR 4 SUKA BUMI BANDAR LAMPUNG (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Anggraini, S. D. (2022). Efektivitas Penerapan Metode Tanya Jawab Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran IPA Kelas VI MI Ma'arif Polorejo Babadan Ponorogo (Doctoral dissertation, IAIN PONOROGO). https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v3i1.285
Aseri, M. (2022). Manajemen Pembelajaran Fiqih di Sekolah dan Madrasah Bagi Guru Pendidikan Agama Islam. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 229-240. https://doi.org/10.35931/am.v6i2.920
Aseri, Muhsin. (2022). Manajemen pembelajaran fikih di sekolah dan madrasah. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. Vol. 6, No. 2.
Bella, F. (2021). Pengembangan teknik pembelajaran ice breaking untuk meningkatkan minat belajar peserta didik pada kelas iv di sd/mi (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG).
Budiman, A. (2013). Efisiensi Metode dan Media Pembelajaran dalam Membangun Karakter Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. At-Ta'dib, 8(1). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v8i1.514
Cahyadi, Ani. (2019). Pengembangan media dan sumber belajar, Serang: Penerbit Laksita Indonesia.
Daulay, Haidar Putra. (2016) Pemberdayaan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Jakarta: Kencana.
Ekayani, P. (2017). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1-11.
Halimah, N., & Adiyono, A. (2022). Unsur-Unsur Penting Penilaian Objek Dalam Evaluasi Hasil Belajar. EDUCATIONAL JOURNAL: General and Specific Research, 2(1), 160-167.
Hilmawan, N. (2018). Pengaruh Penerapan Metode Ice Breaking (Yel-Yel) terhadap Hasil Belajar Keterampilan Membaca Bahasa Indonesia Siswa Kelas III SDI Sambung Jawa 1 Kecamatan Mamajang Kota Makassar. Ekonomi & Bisnis, 3(3), 1-90.
Huda, S., & Adiyono, A. (2023). INOVASI PEMGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN PESANTREN DI ERA DIGITAL. ENTINAS: Jurnal Pendidikan dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 371-387.
Isnain, Binti Bizurah Sholikhah. (2005). Penerapan Ice breaking dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan sosiologi.
Julaiha, J., Jumrah, S., & Adiyono, A. (2023). Pengelolaan Administrasi Madrasah Tsanawiyah Al-Ihsan dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Madrasah. Journal on Education, 5(2), 3108-3113. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.970
Kabariah, S., & Adiyono, A. (2023). Efforts to Use Technology Effectively in Supporting the Implementation of Educational Supervision. Indonesian Journal of Education (INJOE), 3(1), 63-78.
Kabariah, S., & Adiyono, A. (2023). Efforts to Use Technology Effectively in Supporting the Implementation of Educational Supervision. Indonesian Journal of Education (INJOE), 3(1), 63-78.
Khilmiyah, A. (2019). Metodologi pembelajaran pendidikan agama Islam. Samudra Biru.
Mardhatillah, A., Fitriani, E. N., Ma’rifah, S., & Adiyono, A. (2022). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di Sma Muhammadiyah Tanah Grogot. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kearifan Lokal, 2(1), 1-17.
Maufur, H. F. (2020). Sejuta jurus mengajar Mengasyikkan. Alprin.
Moh yamin, Manajemen Mutu Kurikulum Pendidikan,Jogjakarta: Diva Press, 2010.
Musri, N. A., & Adiyono, A. (2023). Kompetensi Guru Mata Pelajaran Fiqih dalam Meningkatkan Keunikan Belajar. Jurnal Ilmu Manajemen dan Pendidikan (JIMPIAN), 3(1), 33-42. https://doi.org/10.30872/jimpian.v3i1.2203
Hilir, A., Nova, A., Faridah, E. S., Jamaluddin, G. M., Komariah, N., Sayekti, S. P., & Arifin, Z. (2022). Evaluasi Dan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam
Nurhayati, A. (2021). Strategi Guru Dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak Dengan Metode Permainan Tradisional Lempung (Tanah Liat) Di Tk Islami Terpadu Cendikia Pesisir Barat (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Prijanto, J. H., & De Kock, F. (2021). Peran guru dalam upaya meningkatkan keaktifan siswa dengan menerapkan metode tanya jawab pada pembelajaran online. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(3), 238-251.
Rahayuningtias, Z. D. (2021). Penerapan Model Pengembangan Kurikulum PAI SMA Negeri 1 Batu Engau. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 72-80. https://doi.org/10.55606/sokoguru.v1i2.1171
Ramayulis, (2005) Metodologi Pendidikan Agama Islam, Jakarta, Kalam Mulia.
Ratna, M. S. (2020). Implementasi ice breaking dalam mengembangkan 6 aspek perkembangan anak pada kelompok B3 usia 5-6 tahun di Raperwanida II Mataram Tahun Ajaran 2019/2020 (Doctoral dissertation, UIN Mataram).
Rohmawati, O., Poniyah, P., & Adiyono, A. (2023). Implementasi Supervisi Pendidikan Sebagai Sarana Peningkatan Kinerja Guru Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(3), 108-119.
Rohmawati, O., Poniyah, Rahayuningtias, Z. D., & Adiyono. (2021). Penerapan Model Pengembangan Kurikulum PAI SMA Negeri 1 Batu Engau. Soko guru: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2).
Saraya, A., Mardhatillah, A., & Fitriani, E. N. (2023). Educational Supervision of The Efforts Made Madrasah Family in Mts Al-Ihsan in Increasing The Professionalism of Teachers Teacher Professionalism. Cendekia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 17(1), 16-29. https://doi.org/10.30957/cendekia.v17i1.815
Sari, D. R., & Jarkawi, J. (2022). Kreativitas Guru Dalam Pendidikan. Proceeding: Islamic University Of Kalimantan.
Suemdi, Budi. (2019). Kontribusi penerapan metode pembelajaran dan aktivitas belajar terhadap hasil belajar Fikih. Jurnal ANSIRU PAI Vol. 3 N o. 1.
Sugito, S. (2021). Pengenalan Ice Breaking dalam Meningkatkan Semangat Belajar Siswa. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (JBIP), 3(2), 145-150.
Sunarto. 2012. Ice Breaker dalam pembelajaran Aktif. Surakarta:Yuman Pressindo
Wahid, Abdul Hamid, dan Muhammad Mushfi El Iq Bali. (2021). “Problematika Fiqih Terhadap Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Jarak Jauh” Edureligia 05, no. 01.
Wati, F., Kabariah, S., & Adiyono, A. (2022). Penerapan Model-Model Pengembangan Kurikulum Di Sekolah. Adiba: Journal Of Education, 2(4), 627-635.
Wati, F., Kabariah, S., & Adiyono, A. (2023). SUBJEK DAN OBJEK EVALUASI PENDIDIKAN DI SEKOLAH/MADRASAH TERHADAP PERKEMBANGAN REVOLUSI INDUSTRI 5.0. JURNAL PENDIDIKAN DAN KEGURUAN, 1(5), 384-399.
Wati, W. C. (2022). Analisis Standar Hasil Evaluasi Melalui Proses Belajar. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 170-176. https://doi.org/10.55606/sokoguru.v2i2.815
Published
2023-09-07
How to Cite
Nazla, S., Wahyuni, S., & Adiyono, A. (2023, September 7). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MELALUI PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN FIQIH YANG EFEKTIF DI MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI 1 PASER. FIKRUNA, 5(2), 177-204. https://doi.org/https://doi.org/10.56489/fik.v6i2.122