PERAN MEDIASI DIGITAL MARKETING TERHADAP PERILAKU KONSUMEN
Abstract
KFC Jember Outlet has decreasing on sale of food product in KFC Jember Outlet. An operational manajer KFC Jember Outlet must have smart thinking to increasing sale with customer satisfaction achievement. This research aim to know the role of digital marketing (DM) to mediate price (P) and taste (T) effect on repushase food in KFC Jember Outlet through customer satisfaction (CS). This research use quantitative associative research. This research use simple random sampling technique. This research conducted 730 responden to be a sample. An aanlysis of this research are Structural Equation Model (SEM) with Amos 24 version. Based on this research result, digital marketing (DM) have mediaton role of price (P) and taste (T) effect on repurchase food in KFC Jember Outlet through customer satisfaction
References
Cindrakasih RRR, Mu H, Utami EY, Tapaningsih WIDA. The Effect of Digital Marketing Strategy, Brand Trust, and Customer Expectations on Online Purchasing Decisions on E-Commerce in West Java. West Science Interdiciplinary Studies.2.3.(2024). 552–562.
Dewi, R.D.L.P dan Cangara, H. The Influence Of Digital Marketing Challenges Through Instagram Media On The 5.0 Era. Prosiding Seminar STIAMI.10.2.(2023).91-100.
Emeritus. What is Digital Marketing? Your Guide To Effect Your Campaigns. (2024).
Faruqi R. Pengaruh Harga Terhadap Keputusan Pembelian Berulang Pada Produk KFC. Jurnal Manajemen dan Bisnis Kreatif [Internet].8.2.(2023).66–75.
Febriansyah dan Triputra G. Pengaruh Harga dan Kualitas Pelayanan terhadap Keputusan Pembelian Ulang dengan Kepuasan Konsumen sebagai Variabel Intervening. Jurnal Bisnis Darmajaya. [Internet].7.1.(2021).70–88. Available from:
Ferdinand, Augusty. Metode Penelitian Manajemen: Pedoman Penelitian untuk Penulisan Skripsi Tesis dan Desertasi Ilmu Manajemen. (2020). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
KFC. Kegiatan Usaha Perusahaan Compeny’s Business [Internet]. 2024 [cited 2024 Mar 27].
Patel, M. Digital Marketing Strategies For The Food Industry. (2024).
Purwana D, Rahmi R, Aditya S. Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) Di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM).1.1.(2017).1–17.
David, F. Manajemen Strategis. Edisi 12. (2017). Jakarta: Salemba Empat.
Gerung, Sepong, dan Loindong. Pengaruh Kualitas Produk, Harga dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Mobil Nissan X-Trail Pada PT Wahana Wirawan Manado [Internet]. Jurnal EMBA : Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi.5.2.(2017).2221-2229.
Ghozali , I. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21. (2020). Semarang: Badan Penerbit UNDIP.
Gunawan M, Yusnita, T.R dan Lestari, S.C. Minat Beli Ulang Produk Starbucks Ditinjau dari Cita Rasa dan Persepsi Harga (Survei pada Konsumen Starbucks di Kota Tasikmalaya. Jurnal ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin [Internet]. 2.1.(2022).204–206.
Hansen dan Mowen. Akuntansi Manajerial. (2016). Jakarta: Salemba Empat.
Hermawan, S dan Amirullah. Metode Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif & Kualitatif. (2021). Malang: Media Nusa Creative (MNC Publishing).
Idnfinacials.com. Fast Food Indonesia Tbk (FAST). (2024).
Kotler, Philip dan Gary Amstrong. Prinsip-prinsip Pemasaran. Edisi13. (2019). Jakarta : Erlangga,
Lau EA, Rukmana AY, Uhai S, Mokodenseho S, Tapaningsih WIDA. Mapping Research on the Influence of Social Media on Consumer Food Behavior a Bibliometric Approach. The Eastasouth Journal of Social Sciences and Humanities.1.2.(2024).84–94.
Muzdalifah. Pengaruh Harga dan Cita Rasa Terhadap Kepuasan Konsumen [Internet]. Universitas Muhammadiyah Makassar. (2019).
Nawangsari, W dan Destiani, PR. Strategi Pengembangan UMKM Bantal Kapuk Untuk Peningkatan Daya Saing : Sebuah Analisis SWOT dan QSPM. Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian (J-SEP).16.2.(2023).125-138.
Oktaviani R. Investigating the Impact of Perceived Value and Customer Satisfaction on Repurchase Intentions Among Female E-Commerce Customers. Klabat Journal of Management [Internet]. 5.1.(2024).34. Available from:
Permatasari E, Luthfiana H, Hanna, Pratama N, Ali H. Faktor-Faktor Yang MempengaruhiPembelian Ulang : Promosi, Harga dan Produk (Literatur Review Perilaku Konsumen). Jurnal Imu Manajemen Terapan [Internet]. 3.5.(2022).469–78.
Purwana D, Rahmi R, Aditya S. Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) Di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM) [Internet].1.1.(2017).1–17.
Putra A.J dan ‘Aeni N. Pengaruh. Harga dan Variasi Produk terhadap Pembelian Ulang Kembali dengan Mediasi Kepuasan Konsumen. Management Studie and Entrepeneurship Journal[Internet]. 5.2.(2024).7023-7037.
Rahayu H. Strategi Pemasaran yang Mendorong Keberhasilan Usaha baru (Studi Kasus Pada Usaha-Usaha Di Sekitar Universitas Pangaraian. Jurnal Analisis Bisnis Ekonomi [Internet]. 13.1.(2015).171–9.
Santoso, S dan Tjiptono, F. Riset Pemasaran : Konsep dan Aplikasinya dengan SPSS. (2019). Jakarta: Elex Media Kompetindo.
Singgih, S. SPSS 22 From Etentials to Expert Skills. (2014). Jakarta : Gramedia.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. (2020). Bandung Alphabeta.
Supranto, J. Teknik Sampling untuk Survei dan Eksperimen. (2020). Jakarta : Rineka Cipta.
Sabir R, Ghafoor O, Hafeez I, Akhtar N, Rehman A. Factors Affecting Customers Satisfaction in Restaurants Industry in Pakistan. International Review of Management and Business Research Journal [Internet].3.2.(2014).869–76.
Sianturi GAE. Pengaruh Cita Rasa dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Ragusa Es Krim Italia. Jurnal Destinesia: Jurnal Hospitaliti dan Pariwisata [Internet].3.1.(2021).35-49.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. (2018). Bandung: CV. Alfabeta.
Tapaningsih WIDA. Peningkatan Penjualan Selada Keriting ( Lactuca sativa L ) Hidroponik Melalui Sosial Media Marketing di Kabupaten Bondowoso. Mutiara: Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah. 1.1.(2023).01–8.
Wikipedia. Kentucky Fried Chicken [Internet]. Disitasi tanggal 2024 Mar 27. (2024).
Zainurossalamia S. Manajemen Pemasaran Teori dan Strategi. 1st ed. Hamdan, editor. Lombok Tengah: Forum Pemuda Aswaja.(2020). 1–6 .
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.