TELAAH LITERATUR, KAJIAN TEKS DAN KONTEKS PERAN KELUARGA DALAM PENDIDIKAN ISLAM
Abstrak
This study aims to examine the literature, analyze texts, and understand the context related to the role of the family in Islamic education. The family is the first institution that has a significant influence on the formation of a child's character, values, and religious identity. This research adopts a qualitative approach using a literature review method to reveal the importance of the family's contribution in supporting Islamic learning, both directly through teaching and exemplary behavior, and indirectly through a supportive family environment. The findings indicate that the family plays a strategic role as the primary and foremost educator, as well as a caregiver, leader, and role model in shaping children's morality and spirituality. Factors such as the quality of parental education, the social environment, and the family's economic conditions affect the effectiveness of this role. However, challenges such as parents' busy schedules, technological developments, and an unsupportive environment also pose obstacles to implementing Islamic education at home. This study contributes to a deeper understanding of the dynamics and urgency of family involvement in Islamic education as an effort to shape an excellent generation with Islamic character.
Referensi
Anam, Ahmad Muzakkil, dan Rukiyati. �Peran Keluarga dalam Pendidikan: Kontekstualisasi Pemikiran Pestalozzi dan Imam al-Ghazali.� Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum 24, no. 2 (2024).
Cholil, Mufidah. Psikologi Keluarga Islam Berwawasan Gender. Malang: UIN Maliki Press, 2014.
Djaelani, Moh. Solikodin. �Peran Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga dan Masyarakat.� Jurnal Ilmiah WIDYA 1, no. 2 (2013).
Fauzi, Fadil Yudia, Ismail Arianto, dan Etin Solihatin. �Peran Guru Pendidikan Pancasia dan Kewarganegaraan dalam Upaya Pembentukan Karakter Peserta Didik.� Jurnal PPKN UNJ Online 1, no. 2 (2013).
Fauziah, Fuji, Akil, dan Acep Nurlaeli. �Peran Keluarga Dalam Pendidikan Islam.� Al-Afkar: Journal for Islamic Studies 5, no. 1 (11 Februari 2022): 257�81. https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v5i1.243.
Haderani, Haderani. �Peranan Keluarga dalam Pendidikan Islam.� Ilmu Kependidikan Dan Kedakwahan XII, no. 24 (Desember 2019): 22�41.
Halili, Heri Rifhan, Lilik Saidah, dan Benny Prasetiya. �Peranan Keluarga Dalam Pelaksanaan Pendidikan Agama Islam (Desa Sumberkare Kecamatan Wonomerto Kabupaten Probolinggo).� IMTIYAZ: Jurnal Ilmu Keislaman 6, no. 1 (7 Maret 2022): 1�8. https://doi.org/10.46773/imtiyaz.v6i1.182.
Hasbulloh. Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2003.
Karo-Karo, Demmu. �Membangun Karakter Anak dengan Mensinergikan Pendidikan Informal dengan Pendidikan Formal.� Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed 2, no. 4 (2014).
Lestari, Sri. Psikologi Keluarga Penanaman Nilai dan Penanganan Konflik dalam Keluarga. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2012.
Lickona, Thomas. Educating for Character. Jakarta: Bumi Aksara, 2016.
Mahmud. Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga. Jakarta: Akademia Permata, 2013.
Mutiah, Siti, Aulia Wulandari, dan Ahmad Humaidi. �Peran Keluarga Dalam Mendukung Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak.� Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya 3, no. 2 (28 April 2024): 529�40. https://doi.org/10.55606/religion.v3i2.958.
Ningsih, Elisa Pitria. �Peran Keluarga dalam Membangun Kesadaran Keagamaan Anak Usia Dini: Perspektif Pendidikan Islam.� Al-Ilmu 1, no. 1 (2024).
Nur, Asma, dan Rusli Malli. �Peran Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini di Desa Bontoala Kecamatan Pallangga Kabupaten Gowa.� Islamic Journal: Pendidikan Agama Islam 1, no. 1 (2022).
Rahayu, Dewi, Eneng Endah, Arifin Ahmad, Daeng Intan, dan Tyara Avillya Santika. �Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Meningkatkan Kualitas Belajar Dan Pembentukan Karakter Peserta Didik.� ANTHOR: Education and Learning Journal 2, no. 4 (27 Juni 2023): 551�54. https://doi.org/10.31004/anthor.v2i4.202.
Rofiq, Ainur, dan Ismatun Nihayah. �Analisis Peran Keluarga dalam Membentuk Karakter Anak,� t.t.
Soekanto, Soerjono. Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2002.
Subianto, Jito. �Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas.� Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam 8, no. 2 (26 Maret 2016). https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.757.
Sujanto, Agus, Halim Lubis, dan Taufik Hadi. Psikologi Kepribadian. Jakarta: Bumi Aksara, 1996.
Sukma, Sukma, Fitriah Hayati, dan Cut Marlini. �Peran Keluarga terhadap Pendidikan Anak Usia Dini (Studi Kasus di PAUD Gaseh Bunda di Kabupaten Aceh Besar).� Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan 2, no. 2 (2021). https://jim.bbg.ac.id/pendidikan/article/view/642.
Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa, 2008.
Ulwan, Abdullah Nashih. Tarbiyat al-Aulad fi al-Islam. Vol. 2. Kairo: Dar al-Salam, 1997.
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc4.footer##